Headlines News :
Home » » Gadai nyawa lalu titi pinang

Gadai nyawa lalu titi pinang

Written By Warta Utara on Saturday, March 7, 2015 | 4:12 PM

BATU KURAU – “Sejak lapan tahun lalu, kebanyakan pekebun-pekebun di Kampung Sempeneh Cempaka, di sini, terpaksa melalui jambatan batang pinang sebagai laluan utama memungut hasil kebun,” luah seorang pekebun, Azizah Mohamad, 64.

Menurutnya, jambatan konkrit yang dibina sebelum ini runtuh sejak 2008 akibat dirempuh kayu balak yang hanyut di sungai berkenaan.

"Penduduk kemudiannya mengambil alternatif membina jambatan dari pokok pinang kerana ia menjadi laluan utama kira-kira 300 pekebun yang mempunyai tanah di kawasan ini untuk memungut hasil pertanian mereka.

“Kawasan kebun di sini berbukit menyebabkan rata-rata penduduk menggunakan motosikal untuk mengangkut buah-buahan seperti durian, cempedak, petai dan sebagainya,” katanya kepada Sinar Harian, di sini semalam.

Tambah Azizah, sejak jambatan asal runtuh, rata-rata pekebun berhadapan dengan kesukaran kerana mereka tidak ada laluan lain yang boleh digunakan.

“Jika air sungai tidak naik, sebahagian penduduk akan menyeberangi sungai yang berbatu dan licin ini untuk ke kebun” katanya.


Kebun punca rezeki penduduk

Seorang lagi penduduk, Alias Zulkifli Khalid, 59, berkata, dia memiliki tanah seluas 1.2 hektar di kawasan berkenaan dan tiada pilihan lain kerana ia adalah punca rezekinya.

“Sekiranya hasil kebun tidak diambil, ia amat merugikan kami.

"Walaupun terpaksa berhadapan dengan bahaya, tetapi hanya itu sahaja penyelesaian yang ada,” katanya.

Sementara itu, Zulaiha Zakaria, 21, berkata, dia dan dua lagi adik-beradiknya juga melalui jambatan itu untuk ke kebun mereka setiap hari.

“Kami juga tidak ada pilihan kerana hanya itu sahaja laluan yang ada untuk kami bawa keluar hasil pertanian dari kebun,” katanya.

Jelasnya, walaupun dia sudah biasa dengan laluan di titi itu, namun wujud rasa bimbang terutama ketika membawa hasil pertanian.

Katanya, kebiasaannya mereka akan menaiki motosikal untuk ke kebun dan kemudian terpaksa meninggalkannya di seberang sungai kerana tidak ada laluan sempurna.

Penduduk, Kamaruzaman Ismail, 39, berkata, masalah tersebut bukan hanya dialami para pekebun tetapi penduduk yang mengambil upah menguruskan kebun.

Menurutnya, kawasan ini akan menjadi sangat sibuk apabila tiba musim durian kerana masing-masing akan mula mengeluarkan hasil pertanian mereka.

“Titi batang pinang ini memang boleh digunakan, namun ia tidak tahan lama kerana terdedah kepada keadaan cuaca hujan dan panas setiap hari,” katanya.
Malah, katanya, ada pekebun yang langsung tidak mengambil hasil pertanian mereka sejak jambatan itu runtuh.


Permohonan baik pulih sudah dikemukakan

Mohd Sabri Ghazali, 65, berkata, difahamkan sebelum ini beberapa kali permohonan dibuat kepada pihak berkenaan, namun sehingga kini ia masih belum selesai.

“Laluan ini penting kepada pekebun kerana tidak ada jalan lain yang boleh digunakan.

“Keadaan di sini juga semakin sibuk apabila tiba musim buah kerana majoriti pekebun akan mengeluarkan hasil pertanian masing-masing.

“Kami amat berharap masalah ini mendapat perhatian serius daripada pihak yang bertanggungjawab,” katanya.


Tunggu peruntukan

Sementara itu, Adun Batu Kurau, Datuk Dr Muhammad Amin Zakaria ketika dihubungi berkata, masalah tersebut sememangnya sudah berada dalam pengetahuan pihaknya, namun tidak dapat dilaksanakan dalam tempoh terdekat.

“Kita masih lagi menunggu peruntukan untuk baik pulih jambatan berkenaan.

“Dalam masa yang sama, difahamkan pihak Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS) memaklumkan bahawa sungai ini tidak berdaftar dengan agensi berkenaan,” katanya.

Jelasnya, beliau juga ada dimaklumkan bahawa penduduk kampung bersetuju mengadakan gotong-royong untuk membaik pulih semula jambatan itu.

“Saya akan memberikan peruntukan untuk membeli barang-barang yang diperlukan,” katanya.
Share this article :

0 comments:

Speak up your mind

Tell us what you're thinking... !

 
Webmaster | Warta Utara Online
Proudly powered by Blogger
Copyright © 2014. Warta Utara Online - All Rights Reserved
PANDANGAN DALAM LAMAN INI TIDAK SEMESTINYA MENUNJUKKAN SIKAP WEBMASTER Warta Utara Online