Headlines News :
Home » » TPPA hilangkan fungsi ahli Parlimen?

TPPA hilangkan fungsi ahli Parlimen?

Written By Warta Utara on Monday, May 5, 2014 | 4:17 PM

Oleh WAN NORDIN WAN YAACOB 


PARLIMEN Malaysia mula bersidang pada pertengahan Mac lalu, dan berakhir pada 10 April.Pelbagai akta, usul, isu dan perbahasan sedang hangat dibincangkan lebih-lebih lagi apabila negara berdepan dengan tragedi kehilangan pesawat MH370 sejak lebih tiga minggu lalu.
Maka di Parlimen jugalah tempat segala soal keselamatan negara, apa-apa juga akta dibentang, dibahas dan digazetkan untuk dilaksana.

Terkini Parlimen sedang meneliti perbahasan mengenai Akta Pencegahan Jenayah (PCA), ianya berkaitan usaha mencegah jenayah. Pada umumnya Parlimen adalah badan perundangan bagi kerajaan persekutuan dan ia membuat undang-undang yang boleh dikuatkuasakan di seluruh negara.
Menurut laman rasmi parlimen.gov.my, Parlimen adalah tempat meluluskan undangundang persekutuan, membuat pindaan kepada undangundang persekutuan yang ada, memeriksa dasar-dasar kerajaan, meluluskan perbelanjaan kerajaan dan meluluskan hasilhasil cukai yang baru.
Parlimen juga menjadi forum untuk membincangkan perkaraperkara berkaitan kepentingan orang ramai.
Bagi membolehkan Parlimen menjalankan tanggungjawab dengan sepenuhnya dan dengan lebih berkesan, perlembagaan telah memperuntukkan beberapa hak dan pengecualian yang dipanggil “Keistimewaan Ahliahli Parlimen” kepada ahli Parlimen.
Setiap Dewan mempunyai kuasa untuk mengawal selia tatacaranya sendiri, mempunyai kuasa mutlak atas prosiding masing-masing yang mana kuasa-kuasa ini tidak boleh dicabar di dalam mana-mana mahkamah.
Setiap dewan boleh mengenakan hukuman ke atas pelanggaran hak keistimewaan atau menghina (contempt) di dalam dewan tersebut.
Secara amnya, ahli dewan menikmati imuniti daripada prosiding sivil dan jenayah terhadap perkara yang dibahaskan dan yang dibuat di dalam sesi Parlimen.
Bagaimanapun fungsi dan peranan Parlimen ini akan terhakis selepas ini andai Perjanjian Perdagangan Trans- Pasifik (TPPA) ditandatangani Malaysia paling tidak semasa atau selepas lawatan Presiden Amerika Syarikat, Barrack Obama yang dijadulakan dalam April ini. TPPA disifatkan satu lagi penjajahan bentuk baharu yang direncana Amerika dalam menguasai pasaran ekonomi mahupun menjadikan sesebuah wilayah atau negara itu sebagai mangsa kepada sistem penjajahan ekonominya.
Lebih daripada itu, TPPA sebenarnya mampu menjadikan sesebuah negara itu hilang kedaulatannya.
Seperti kata Jurucakap Majlis Tindakan Ekonomi Melayu (MTEM), Azlan Awang, TPPA mampu menjadikan Malaysia sebagai mangsa yang tidak boleh bersuara.
Mengapa TPPA boleh menghilangkan kuasa Parlimen?
TPPA adalah satu perjanjian ciptaan Amerika di dalam menghalalkan satu bentuk baharu kaedah penjajahan ke atas sesebuah negara merdeka dan berdaulat.
Inilah perjanjian paling rahsia pada abad ke-21. Rundingan bermula pada 2010 melibatkan Amerika Syarikat dan sepuluh buah negara rantau pasifik iaitu, Kanada, Chile, Peru, Mexico, Australia, New Zealand, Singapura, Indonesia, Vietnam dan Malaysia.
Jepun juga ikut serta dalam rundingan, manakala kelibat China tidak kelihatan.
TPPA mendapat bantahan aktivis rakyat.Selain daripada bantahan yang dilakukan oleh NGO domestik, sokongan antarabangsa juga dizahirkan oleh wakil-wakil Kongres Amerika yang tidak berpuas hati kerana tidak diberikan akses terhadap isi perjanjian ini.
Pada Jun 2012, seramai 132 perwakilan Kongres AS telah menulis, menandatangani dan mengedarkan surat bantahan menuntut ketelusan dalam proses rundingan.
Kesan TPPA kepada polisi negara
Pada tahun 2005, rundingan Free Trade Area of the Americas (FTAA) telah ditamatkan ekoran cadangan perjanjian tersebut secara telus telah didedahkan kepada umum.
Bantahan meluas disusun dan rundingan dibatalkan dipertengahan jalan.
Susulan daripada kegagalan rundingan FTAA ini, Amerika telah mengetengahkan satu perjanjian baharu TPPA untuk menggantikan FTAA yang gagal.
Namun yang membezakan perjanjian itu pada kali ini, teks dokumen perjanjian tidak dibenar untuk didedahkan oleh negara-negara yang menyertai rundingan ini kepada pengetahuan umum.
Tindakan ini diambil ekoran kegagalan rundingan FTAA yang mendapat tentangan hebat dari rakyat dan wakil industri yang terlibat secara terus dengan perdagangan pasaran terbuka.
Kalau ianya dibincangkan atau dibicarakan pun ianya secara umum tanpa huraian yang jelas kepada masyarakat. Apa salahnya isu ini diperjelaskan kepada rakyat untuk memberikan kefahaman dan sekaligus mendapat maklum balas secara terus dari stakeholder.
Jika ianya dibincangkan secara bersama nescaya keputusan yang diperolehi dengan lebih holistik bukan retorik. Sebenarnya rakyat akan berhadapan dengan kesan sosial dan ekonomi yang amat menakutkan.
Di antara bahana yang akan diterima hasil daripada perjanjian TPPA ialah menghakis hak-hak pekerja di seluruh dunia, menukar atau membuang peraturanperaturan institusi kewangan negara, termasuk di Wall Street.
Lebih parah lagi Malaysia cukup sarat dengan rasuah dan penyelewengan, maka TPPA lebih memberi kesan buruk.
Selain itu, TPPA hanya mengutamakan keuntungan korporat keparat MNC daripada hak rakyat (Malaysia telah lama dirundung sistem kapitalis monopoli oleh segelintir kroni Umno-BN, akan ditambah lagi).
Malah TPPA menghapuskan aktiviti-aktiviti berkaitan pekebun, peladang, penternak, petani dan nelayan kecil, memaksa perpindahan dan memusatkan bekalan makanan dunia ke tangan 1 peratus penguasa kekayaan dunia.
TPPA juga membataskan kebebasan dan daya cipta inovasi terhadap Internet, apabila kerajaan mahu menggubal manamana undang-undang berkaitan hak cipta internet, maka undangundang itu tidak akan terpakai jika TPPA telah dilaksanakan.
Parlimen hanya menjadi ‘sarkas’ untuk ahli-ahlinya datang memenuhi jadual persidangan tanpa boleh menjadikan tempat menggubal dasar itu berfungsi seperti yang sedang berjalan kini.
Menurut pengkaji TPPA, Fawwaz Abdul Aziz, TPPA bisa sahaja menjadikan Parlimen sebagai mandul untuk terus melahirkan akta atau peraturan.
Kuasa sesebuah negara untuk berdepan dengan syarikat pelabur yang akan masuk dengan perjanjian TPPA ini melebihi kuasa Parlimen yang menentukan akta untuk digubal.
Malah sekiranya ada akta yang menjejaskan keuntungan syarikat tertentu, maka akta itu tidak terpakai dalam apa sahaja tuntutan gantirugi ataupun saman oleh syarikat pelabur.
Sebelum ini, Parlimen Malaysia masih lagi memiliki ciri antaranya boleh melihat semula apa-apa akta yang tidak memberi kesan yang baik kepada rakyat, juga mampu menjaga sedikit ‘kebebasannya’ dalam menyediakan ruang untuk rakyat bersuara melalui wakil rakyat.
Secara keseluruhannya, TPPA adalah versi baru dari FTA dengan Amerika yang telah diperkemaskan untuk memerangkap, menjajah dan menggadai kedaulatan sesebuah negara.
Apakah rakyat mahu terus merelakan sebuah perjanjian yang akan melenyapkan
kedaulatan negara? Rakyat harus bangkit untuk menghalangnya.
Share this article :

0 comments:

Speak up your mind

Tell us what you're thinking... !

 
Webmaster | Warta Utara Online
Proudly powered by Blogger
Copyright © 2014. Warta Utara Online - All Rights Reserved
PANDANGAN DALAM LAMAN INI TIDAK SEMESTINYA MENUNJUKKAN SIKAP WEBMASTER Warta Utara Online