OLEH Nomy Nozwir
Saya terbaca laporan berita yang ditulis di The Malaysian Insider pada 25 Mac, bertajuk "Mutu pendidikan Malaysia lebih membimbangkan, kata pakar ekonomi Bank Dunia", dan terdetik untuk
menulis mengenai perkara ini.
Menurut
pakar ekonomi Bank Dunia, Dr Frederico Gil Sander mutu pendidikan
Malaysia yang jatuh merudum lebih membimbangkan berbanding kedudukan
kewangan negara.
"Malaysia patutnya bimbang dengan
tahap prestasi murid dalam sekolah berbanding prestasi murid di Vietnam
kerana mereka lebih miskin daripada Malaysia tapi tahap pendidikan
lebih baik berbanding Malaysia," kata Frederico dalam forum yang
dianjurkan Unit Pengurusan Prestasi dan Pelaksanaan (Pemandu).
Malaysia hanya berjaya berada di kedudukan ke-52 daripada 65 negara
dalam ranking keputusan Pisa (Programme For International Assessment) .
Daripada 65 negara yang dianalisis, kita hanya lebih baik daripada 13 negara lain.
Daripada kalangan negara Asean, kita cuma lebih baik daripada Indonesia yang penduduknya 246 juta orang.
Negara Asean lain seperti Singapura, Vietnam dan Thailand mendahului
kita daripada segi pelajaran matematik, sains dan membaca.
Semasa Singapura keluar dari Malaysia, pemimpin negara republik
tersebut sudah memikirkan apa yang perlu dilakukan untuk mengekalkan
survival negara tersebut, dan salah satu daripadanya ialah pendidikan
mereka yang bermutu tinggi.
Universiti mereka seperti National
University of Singapore (NUS) dan Nanyang Technological University
seringkali antara yang teratas dalam ranking universiti terbaik Asia,
dan mereka juga di antara yang terbaik di dunia.
Tetapi jika
mahu membandingkan Malaysia dengan Singapura daripada segi pendidikan
adalah sama seperti mahu membandingkan kekuatan pasukan bola sepak
Barcelona menentang JDT.
Mari kita lihat negara-negara Asean
lain yang mengatasi Malaysia seperti Thailand dan Vietnam, mengapa
mereka lebih baik prestasinya berbanding Malaysia.
KDNK
Vietnam yang berjumlah US$ 141.7 bilion dengan penduduk 88 juta orang,
tidaklah segah dengan KDNK Malaysia yang berjumlah US$303.5 bilion
dengan penduduk 30 juta orang.
Thailand pula mengatasi Malaysia
dari segipada pendapatan KDNK berjumlah US$365 bilion, tetapi populasi
berjumlah 66 juta orang menyebabkan purata KDNK mereka lebih rendah
daripada Malaysia.
Jadi, mengapa kemampuan ekonomi kita yang
lebih kuat berbanding negara-negara tersebut, tetapi kita masih
terkebelakang dalam ketiga-tiga bidang asas pendidikan ini?
Vietnam di tangga 17, manakala Thailand pula di tangga yang ke-50. Apa yang menyebabkan kita berada di tangga ke-52?
Salah satu sebab mengapa kita terkebelakang dengan mereka ialah kerana
mentaliti "tak mengapa" di kalangan rakyat Malaysia. Bukan sahaja
dalam ranking bola sepak dunia, tetapi dalam pendidikan juga kita
terbelakang.
"Tak apalah, ranking bukan penting pun," kata kebanyakan orang kita.
Cuba kita lihat skema pendidikan negara kita. Kita belajar algebra
pada Tingkatan Dua. Di Jepun mereka belajar pada usia 9 tahun.
Semasa saya berada di sekolah rendah, perbezaan sukatan pelajaran
antara satu tahun dengan tahun yang lain ialah penambahan nombor,
contohnya kalau darjah satu belajar 1 hingga 10, darjah dua 10 hingga
100, darjah tiga 100 hingga 1000 dan seterusnya.
Saya hanya
menemui matematik yang kompleks sedikit menjelang saya masuk Tingkatan
Satu, walhal pelajaran itu sudah dipelajari oleh rakan-rakan seusia
saya di Jepun atau Singapura pada usia mereka 8 atau 9 tahun.
Dan bagaimana pula dengan sains? Dalam doktrin pelajaran negara kita,
kita sering mengasingkan orang yang mempelajari mata pelajaran sains
dengan sastera, misalnya. Dan akibat doktrin ini, hanya segelintir
sahaja yang berpeluang mempelajari mata pelajaran sains dengan sukatan
yang mantap.
70% yang lain, seperti saya - belajar pelajaran
sukatan aliran sastera dan kami belajar sains tidak intensif seperti
aliran sains yang lain?
Kenapa perlu diasingkan kedua-dua
aliran ini - sedangkan kedua-dua aliran ini penting untuk membentuk
seorang manusia yang mengetahui persekitaran alam dan mengenali diri
mereka sendiri?
Para saintis dan ilmuwan - dari zaman
kegemilangan tamadun Arab, dan sebelumnya - seperti Greek, Mesir dan
sebagainya, mereka pakar dalam kedua-dua aliran.
Ibnu Sina
menulis karya akademik dalam bidang perubatan seperti al-Qanun fi
al-Tibb (The Canon of Medicine), tetapi dalam masa sama seorang penyair
yang unggul. Seorang polymath yang dihormati bukan sahaja dari
kalangan umat Islam, bahkan Barat dan seluruh ketamadunan manusia.
Leonardo da Vinci, seorang Renaissance man, seorang saintis, seorang pereka cipta dan seorang pelukis yang hebat.
Jadi, kenapa kita perlu asingkan kedua-dua aliran ini?
Selain pengasingan kedua-dua aliran ini, kita juga perlu membandingkan
satu generasi dengan satu generasi yang lain di dalam negara ini.
Saya lahir pada 1980-an dan semasa usia saya kanak-kanak,
sekurang-kurangnya ibu bapa saya akan menyediakan beberapa jenis buku -
tidak kira sejarah, sains, seni atau apa jua aliran sebagai bacaan saya
semasa di rumah.
Saya juga dibesarkan dalam generasi di mana
rancangan TV berbentuk kuiz seperti Who Wants To Be A Millionaire atau
rancangan paling 'koman' pun Perdana Ria - yang sering mengajukan
soalan berbentuk pengetahuan am.
Saya dan adik beradik saya
sering kali berebut untuk menjawab soalan dengan jawapan yang tepat,
dan untuk mendapat semangat ini, saya dan adik beradik saya perlu
membaca buku.
Tetapi pada zaman ini, rancangan TV sering
disuapkan dengan rancangan TV realiti yang menyebabkan lebih ramai
kanak-kanak lebih berminat menjadi selebriti dan bukannya mahu
menambahkan ilmu pengetahuan.
Semasa saya melawat seorang kawan
di Kuala Lumpur, yang mempunyai anak berusia 6 tahun, saya perhatikan
di rumah mereka tidak ada satu pun buku-buku yang boleh dibaca oleh
anak mereka.
Yang saya nampak cuma majalah hiburan yang
bercerita gosip artis, dan kalau ada pun pembacaan yang "ilmiah", ianya
bersifat pseudo-ilmiah seperti Siri Bercakap Dengan Jin atau "Yahudi
Dan Syiah Musuh Islam".
Tidak ada satu buku pun yang bersifat
ilmiah dan kajian saintifik, atau ilmu-ilmu seperti seni, bahasa atau
bacaan yang dapat menambah ilmu pengetahuan anak mereka.
Saya
memikirkan apa yang akan terjadi kepada anak-anak seperti ini apabila
mereka membesar dan mula bersekolah, adakah mereka ini berminat dengan
pelajaran, dan adakah mereka berminat mencari ilmu?
Seringkali
kita mendengar anak-anak zaman sekarang ini, ramai yang mendapat
'straight As' dalam pelajaran. Pada zaman saya dan sebelumnya ia adalah
sangat 'rare'.
Tapi, apalah gunanya tiap-tiap tahun pelajar
ramai dapat 'straight As' tapi hakikatnya mutu pendidikan di negara
kita semakin merosot?
Saya belum bercakap lagi tentang evolusi dan Big Bang lagi
Home »
Surat Pembaca
» Kenapa mutu pendidikan negara kini lebih membimbangkan?
Kenapa mutu pendidikan negara kini lebih membimbangkan?
Written By Warta Utara on Monday, May 5, 2014 | 3:22 PM
Labels:
Surat Pembaca
0 comments:
Speak up your mind
Tell us what you're thinking... !