KESYUMULAN Islam dalam menyelesaikan masalah manusia memang tidak
boleh dinafikan.
Sebesar mana atau serumit mana masalah manusia, Islam
tetap mempunyai jalan keluar yang adil dan saksama. Penurunan al-Quran
dan sunnah menerusi perutusan Nabi Muhammad SAW merupakan dua sumber
rujukan utama kepada setiap permasalahan yang timbul bukan hanya untuk
umat Islam tetapi umat manusia secara keseluruhannya.
Kehilangan pesawat MH370 bukan sahaja satu tragedi yang dirapati oleh
ahli keluarga atau waris para penumpang dan anak kapal, malah oleh
seluruh rakyat Malaysia, khasnya dan dunia, amnya turut bersedih. Malah
perkembangan berita misi mencari dan menyelamat telah mendapat liputan
besar-besaran daripada media tempatan dan antarabangsa.
Hakikatnya, misteri kehilangan pesawat yang dalam penerbangan dari
Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) ke Beijing itu
merupakan satu tragedi yang cukup unik dan luar biasa dalam sejarah
manusia.
Apa tidaknya, tragedi tersebut telah menimbulkan pelbagai pertanyaan terhadap setiap aspek berkaitan MH370 itu.
Antaranya adalah status pensabitan kematian mangsa yang berada di
dalam pesawat milik Syarikat Penerbangan Malaysia (MAS) itu, khususnya
yang beragama Islam.
Justeru, Jawatankuasa Majlis Fatwa Kebangsaan telah mengeluarkan
fatwa mengenai isu itu pada 25 Mac lalu dan diklasifikasikan sebagai
mafqud atau mengikut pandangan as-Syafie, istilah itu menyentuh orang
yang tidak didengari khabarnya dan kemungkinan besar, dia telah mati
atau sukar ditemui semula.
Bagaimanapun, istilah hukum mafqud itu tidak hanya terhad kepada isu
MH370 sahaja tetapi turut menyentuh isu kehilangan lain, seperti pergi
berperang, berniaga, belajar, melancong dan apa sahaja yang berisiko
untuk sukar ditemui semula.
Kata Pengerusi Majlis Fatwa Kebangsaan, Prof. Datuk Dr. Abdul Shukor
Husin, mafqud terbahagi kepada dua kategori iaitu kemungkinan besar
individu itu hilang dan mati dan satu lagi, kemungkinan dia mati adalah
kecil tetapi sukar untuk ditemui semula.
"Ada dua kategori iaitu kemungkinan besar dia hilang dan mati seperti kejadian yang menimpa MH370 atau pergi berperang.
"Satu lagi kemungkinan untuk mati sangat kecil seperti pergi belajar,
melancong, berniaga dan sebagainya. Secara zahirnya dia masih hidup
tetapi sukar untuk dikesan semula," katanya ketika ditemui di pejabatnya
di Putrajaya, baru-baru ini.
Begitu pun, pengesahan seseorang yang hilang itu telah mati tidak
boleh dibuat tanpa ada tempoh masa tertentu untuk mencari atau
mengesannya.
Usaha tersebut sejajar dengan pandangan ramai para ulama bahawa
tempoh masa untuk mencari seseorang hilang itu perlu ada bagi memastikan
apa jua siasatan tentang kemungkinan untuk menemuinya dapat dilakukan.
"Ulama sepakat mengatakan untuk memastikan orang itu sudah meninggal
dunia ataupun tidak, maka kita mesti memberikan satu tempoh waktu untuk
mencarinya.
"Tetapi, penetapan tempoh masa mencari secara lebih spesifik tidak
ada di dalam al-Quran atau hadis Rasulullah SAW," kata Abdul Shukor.
Beliau mengulas lanjut, penetapan tempoh masa mencari itu perlulah
berdasarkan kemudahan dan kepakaran yang dimiliki pada masa kejadian itu
berlaku.
"Kalau zaman dahulu, mungkin orang letak setahun atau enam bulan
kerana kemudahan dan kepakaran pada masa itu tidak secanggih pada hari
ini.
"Hari ini, kita bukan hanya memiliki mereka yang pakar mengesan
tetapi turut adanya teknologi yang disifatkan boleh mempercepatkan
kebolehan mencari itu," katanya.
Bagi tempoh menunggu yang diletakkan sebagai panduan dalam menentukan
kematian seseorang, ada ulama yang meletakkan empat tahun, 50 tahun, 70
tahun, 100 tahun, 120 tahun dan lain-lain
0 comments:
Speak up your mind
Tell us what you're thinking... !