Setiap Muslim tidak terlepas daripada ditanya usaha mereka dalam menunaikan segala kewajipan
Sekalipun ia membabitkan pihak
berkuasa, tiada Muslim terlepas daripada ditanya oleh Allah SWT mengenai
peranannya dalam pelaksanaan hukum jenayah ini.
agama termasuklah menjayakan hukum jenayah Islam yang terbahagi kepada
tiga iaitu hukum hudud, qisas dan takzir. Dalam menunaikan kewajipan
beragama ini ada yang boleh dilakukan sendiri seperti solat dan ada
yang tidak kerana ia membabitkan negara seperti melaksanakan hukum
jenayah hudud, qisas dan takzir.
Sehubungan itu kita
dukacita apabila Dewan Undangan Negeri Terengganu 15 April lalu menolak
usul supaya melaksanakan Enakmen Kesalahan Jenayah Syariah (Hudud dan
Qisas) Terengganu yang diluluskan oleh dewan itu pada 7 Julai 2002. Usul
tersebut yang dibawa oleh Ustaz Mohd Nor Hamzah (PAS-Bukit Payong) di
bawah peraturan mesyuarat Fasal 30 Peraturan-peraturan dan Perintah
Tetap Dun bagaimanapun, ditolak oleh Yang Dipertua Dun, Mohd Zubir
Embong.
Ya, melaksanakan hukum jenayah Islam terletak di bahu
pemerintah, tetapi apabila ia tidak dilaksanakan bagaimana orang awam
dalam menghadapi pertanyaan Allah nanti? Pertama, kita mesti mengaku
bahawa hukum-hakam ini wajib ke atas diri kita kerana ia difardukan
Allah sama seperti sembahyang dan puasa. Kedua kita mesti berniat untuk
melaksanakannya tetapi memohonlah keampunan bersungguh-sungguh kepada
Allah kerana tidak ada daya untuk melakukannya.
Ketiga kita
hendaklah mendoakan agar pemimpin yang memerintah kita hari ini terbuka
hatinya untuk melaksanakan hukum Allah ini. Kita berdoa
bersungguh-sungguh agar mereka dapat menerima Islam sepenuhnya.
Keempat, kita hendaklah membantu sedaya upaya jika ada pihak yang
berusaha ke arah melaksanakan hukum-hakam ini, dan yang kelimanya kita
tidak pula berusaha menggagalkan pihak yang mahu melaksanakannya
termasuklah membantu pihak berkenaan.
Selalulah berbuat kebajikan
dan jika kita tidak boleh berbuat baik, janganlah berbuat jahat kerana
itu sudah dikira ibadat juga.
Jika kita tidak mampu membuat kebajikan, jangan pula menghalang orang yang mahu berbuat kebajikan.
Hari ini kes jenayah berleluasa. Kenapa jenayah menjadi-jadi? Kenapa
orang tidak takut melakukan jenayah? Kenapa suami tergamak mencurah asid
atau mengelar kemaluan isteri? Mengapa orang tidak takut berzina dan
membuang bayi?
Jawapannya kerana hukamhakam Allah SWT yang menciptakan manusia tidak tertegak.
Dalam hukum-hakam Allah ada kehidupan, itu jaminan-Nya tetapi kita
tidak mengendahkannya. Kita berlaku zalim, menggubal dan menuruti
hukum-hakam berasaskan nafsu-nafsi manusia. Apabila manusia berani
menolak hukumhakam Allah, mereka sudah menempa kebinasaan diri.
Ambil contoh ketegasan hukum qisas. Hukum qisas yang dari segi bahasanya
bermaksud memotong dan dari segi syarak bererti hukuman yang ditetapkan
oleh syarak melalui nas-nas al-Quran dan hadis-hadis Nabi s.a.w. kerana
kesalahan-kesalahan melibatkan hak individu.
Kesalahan-kesalahan
yang diwajibkan hukuman qisas ialah membunuh dengan sengaja dan
mencederakan anggota tubuh badan seperti mata, hidung dan telinga.
Mengikut hukum qisas seseorang penje-nayah mesti diikuti dengan hukuman
yang sama seperti mana dia lakukan ke atas mangsanya. Kalau ia membunuh
maka dia mesti dihukum bunuh.
Allah SWT berfirman maksudnya: “Dan
Kami telah tetapkan atas mereka di dalam Kitab Taurat itu, bahawa jiwa
dibalas dengan jiwa, dan mata dibalas dengan mata, dan hidung dibalas
dengan hidung, dan telinga dibalas dengan telinga, dan gigi dibalas
dengan gigi dan luka-luka hendaklah dibalas (seimbang). Tetapi sesiapa
yang melepaskan hak membalasnya maka menjadilah ia penebus dosa
baginya.” (Surah al-Maidah ayat 45) Dengan tidak tertegaknya hukum-
hakam Allah ini, masyarakat tidak menjadi gerun; tidak ada ketakutan
bagi mereka melakukan jenayah. Cuba bayangkan bagaimana gentarnya
anggota masyarakat untuk membunuh jika mereka tahu pengakhiran mereka
dibunuh juga, pencurah asid akan menerima pembalasan dicurah asid ke
mukanya pula manakala yang mengelar tubuh mangsa, akan dikelar juga
tubuhnya.
Masyarakat juga perlu disedarkan akan mahalnya diat
(denda) yang wajib dibayar kerana kesalahan jenayah sebagai ganti qisas.
Kadar diat dikira mengikut bilangan unta iaitu harta paling bernilai.
Kadar penuh diat 100 ekor unta; jika seekor unta RM3,000, nilaian diat
adalah RM300,000! Bagi jenayah membunuh dengan sengaja, ada dua hukuman
iaitu qisas dan diat. Diat hanya boleh dilaksanakan jika dipersetujui
oleh waris. Jika tidak, qisas bunuh dikenakan. Pemerintah tidak ada
kuasa dalam pengampunan.
Demikianlah hukum-hakam Islam ada-lah
untuk menjaga keselamatan semua; Islam menjaga lima perkara iaitu agama,
nyawa, akal, harta dan keturunan. Apabila itu terjaga, terselamatlah
semua, bukankah kedatangan Rasulullah s.a.w. membawa rahmat kepada
seluruh alam. Jadi mengapa kita menolak hukum-hakam-Nya? Tidak sombong
dan takaburkah kita?
0 comments:
Speak up your mind
Tell us what you're thinking... !