Headlines News :
Home » » Beruang matahari gemparkan pekerja ladang sawit

Beruang matahari gemparkan pekerja ladang sawit

Written By Warta Utara on Sunday, February 1, 2015 | 7:05 PM

SIBU . - Sekumpulan pekerja ladang kelapa sawit warganegara Indonesia di Jalan Binta­ngor-Sibu dekat sini gempar apabila diserang seekor haiwan yang kelihatan aneh dan berkuku panjang serta tajam semalam.

Salah seorang pekerja itu memberitahu, dalam kejadian pukul 10 pagi itu, binatang tersebut tiba-tiba datang meluru ke arah mereka yang ketika itu sedang sibuk bekerja di ladang.

“Apabila melihat haiwan itu yang kelihatan agresif seperti mahu menerkam kami, rakan saya telah memukulnya hingga pengsan dan menghalaunya ke hutan berdekatan selepas ia sedar.

“Kami juga sempat merakam video dan mengambil gambar haiwan aneh itu,” katanya ketika ditemui pemberita di sini hari ini.

Sementara itu, Sarawak Forestry Corporation (SFC) percaya haiwan aneh yang menyerang pekerja ladang kelapa sawit di Jalan Bintangor-Sibu semalam adalah beruang matahari.

SFC dalam kenyataan berkata, berdasarkan pemerhatian oleh Ketua Warden Hidupan Liarnya terhadap foto dan rakaman video oleh pekerja ladang berkenaan, haiwan itu mempunyai ciri-ciri yang menyamai beruang matahari yang merupakan spesies yang amat jarang ditemukan.

Katanya, antara ciri itu ialah muncung hidung berwarna hitam dan kuku yang panjang.
“Ia juga dipercayai sakit tenat dan luruh hampir keseluruhan bulu,” katanya di sini hari ini.

Menurut SFC, keadaan banjir di kawasan penemuan itu menyukarkan Pasukan Tindakan Pantas Hidupan Liar (SWAT) agensi tersebut mengesan dan menyelamatkan haiwan itu.

“Beruang matahari adalah spesies yang paling kecil dalam kalangan lapan jenis beruang di dunia dan dilindungi Akta Perlindungan Hidupan Liar 1998 di Sarawak,” katanya.-31 Jan
Share this article :

2 comments:

  1. Saya ibu hayati ingin berbagi cerita kepada anda semua bahwa saya yg dulunya cuma seorang TKW di HONGKONG jadi pembantu rumah tangga yg gajinya tidak mencukupi keluarga dikampun,jadi TKW itu sangat menderita dan disuatu hari saya duduk2 buka internet dan tidak disengaja saya melihat komentar orang tentan MBAH KABOIRENG dan katanya bisa membantu orang untuk memberikan nomor yg betul betul tembus dan kebetulan juga saya sering pasan nomor di HONGKONG,akhirnya saya coba untuk menhubungi MBAH KABOIRENG dan ALHAMDULILLAH beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor,dan nomor yg diberikan MBAH KABOIRENG meman betul2 terbukti tembus dan saya sangat bersyukur berkat bantuan MBAH KABOIRENG kini saya bisa pulang ke INDONESIA untuk buka usaha sendiri,,munkin saya tidak bisa membalas budi baik MBAH KABOIRENG sekali lagi makasih yaa MBAH dan bagi teman2 yg menjadi TKW atau TKI seperti saya,bila butuh bantuan hubungi saja MBAH KABOIRENG DI 085-260-482-111 insya ALLAH beliau akan membantu anda.Ini benar benar kisah nyata dari saya seorang TKW.. KLIK GHOB 2D 3D 4D 6D DISINI















    Saya ibu hayati ingin berbagi cerita kepada anda semua bahwa saya yg dulunya cuma seorang TKW di HONGKONG jadi pembantu rumah tangga yg gajinya tidak mencukupi keluarga dikampun,jadi TKW itu sangat menderita dan disuatu hari saya duduk2 buka internet dan tidak disengaja saya melihat komentar orang tentan MBAH KABOIRENG dan katanya bisa membantu orang untuk memberikan nomor yg betul betul tembus dan kebetulan juga saya sering pasan nomor di HONGKONG,akhirnya saya coba untuk menhubungi MBAH KABOIRENG dan ALHAMDULILLAH beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor,dan nomor yg diberikan MBAH KABOIRENG meman betul2 terbukti tembus dan saya sangat bersyukur berkat bantuan MBAH KABOIRENG kini saya bisa pulang ke INDONESIA untuk buka usaha sendiri,,munkin saya tidak bisa membalas budi baik MBAH KABOIRENG sekali lagi makasih yaa MBAH dan bagi teman2 yg menjadi TKW atau TKI seperti saya,bila butuh bantuan hubungi saja MBAH KABOIRENG DI 085-260-482-111 insya ALLAH beliau akan membantu anda.Ini benar benar kisah nyata dari saya seorang TKW.. KLIK GHOB 2D 3D 4D 6D DISINI

    ReplyDelete
    Replies
    1. Buat saudara punya permasalahan ekonomi:hub aki santoro karna saya sudah membuktikan bantuan aki santoro yang berminat hub di no 0823 1294 9955 atau   KLIK DISINI 100% tembus



      Delete

 
Webmaster | Warta Utara Online
Proudly powered by Blogger
Copyright © 2014. Warta Utara Offline - All Rights Reserved
PANDANGAN DALAM LAMAN INI TIDAK SEMESTINYA MENUNJUKKAN SIKAP WEBMASTER Warta Utara Online